De eerste week in Nieuw Zeeland!

27 oktober 2019 - Richmond, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 19 oktober

Vandaag afscheid genomen van Des, was best wel moeilijk, maar zullen elkaar weer gauw zien. Rond 6.30 ging mijn vlucht van Melbourne naar Christchurch, was wel gek om Australië naar een jaar weer te verlaten.

Ik lande in Christchurch ongeveer rond midden nacht , daar aangekomen probeerde ik uit te vogelen hoe ik een uber naar het hostel kon nemen en waar Inge al was. Na ongeveer een half uur lukte mij dat haha, oeps. Ik kwam dan pas ook rond 1 uur in de nacht daar aan. Toen nog eventjes met Inge bij geklets en daarna ook maar gaan slapen.

Zondag 20 oktober

Vandaag echt een dag in Christchurch voor de boeg. We hadden er mooi weer! We gingen eerst het centrum van Christchurch in hier zagen we mooie gebouwen en ook veel aardbeving schade aan bepaalde monumenten, zoals het cathedral. De stad is nog steeds herstellende van de aardbeving van aantal jaar geleden. In het centrum hebben we even ontbeten en zagen we nog de authentieke tram voorbij rijden.

Uiteindelijk besloten we daarna de bus te pakken naar de gondels 🚠, het was een mooie tocht omhoog en ook zeker een mooi uitzicht. Hier hebben we op de heuvel/berg even in het restaurant koffie gedronken. Daarna hadden we het wel gezien en gingen we naar beneden om te wachten op de bus terug.

Terug bij het hostel even lekker uit gerust en later bij de mc Donalds nog gegeten, en de maccies had mayonnaise bij de patat , wat heb ik dat gemist haha!!

Maandag 21 oktober

Vandaag is het zo ver we gaan onze camper ophalen! Eerst uit checken en even ontbijten en daarna namen we een uber naar het verhuur bedrijf.

Daar aangekomen moesten wij wat papieren ondertekenen en kregen we uitleg over de camper. Toen dat allemaal rond was gaf zij ons de sleutels en waren wij er klaar voor!

Het eerste stuk reed Inge, alles ging helemaal goed, en na wat kilometers gemaakt te hebben besloten we te stoppen bij een café. Hier even pauze genomen, koffie gedronken en toen weer verder.

Nu ging ik verder rijden en veranderde de platte wegen en maakten plaats voor de heuvel/bergachtige wegen. Dat was wel even spannend! Heb dit hele jaar maar 3 keer auto gereden en nu eventjes een camper door de bergen gaan rijden haha. Maar het viel mij mee, ik rij gewoon rustig aan en uiteindelijk kwamen we bij een mooi look out point. Daarna is Inge weer verder gaan rijden en kwamen aan in Lake Tekapo.

Prachtig mooi helder blauw meer omringd met de bergen! Na het meer hebben bewonderd gingen we op zoek naar een camping. We vonden een mooie camping aan het meer en hier besloten we te overnachten. Onze eerste nacht in de camper was KOUD, het was die nacht min 1 en we hebben geen kacheltje in de camper...

Dinsdag 22 oktober

In de ochtend wakker geworden in de kou, dat is wel eventjes wennen! Nadat we de zonsopgang zagen bij het meer besloten we te gaan ontbijten in het dorpje zelf. Na het ontbijt gingen we weer verder naar Lake Pukaki.

De rid naar lake Pukaki was niet al te ver en daar aangekomen zagen we weer een mooi blauw helder meer. Uiteindelijk weer verder met de camper naar Mount Cook! De rit naar Mount Cook gaat langs het meer dus ook mooi om te zien.

Uiteindelijk daar aangekomen gingen we even koffie drinken en informatie halen voor eventuele helicopter. Toen besloten dat we de kortste route willen doen morgen, dat geboekt en toen weer verder gereden. Aangekomen in het dal onder de Mount Cool, leek het weer gauw te veranderen en besloten we terug te rijden en de camping te nemen naast het helicopter bedrijf.

Woensdag 23 oktober

Weer hadden we een hele koude nacht onder de nul! Wat missen wij een heater haha! In de ochtend zouden wij om 10.30 onze helicopter vlucht hebben, maar gingen er al vroeg heen, want we wilde warme koffie om ons op te warmen. Aangekomen bij het café / helicopter business vroegen we of onze vlucht vandaag door ging. Toen bleek er een probleem te zijn er waren niet genoeg mensen, je moet perse 4 mensen in een helicopter. Nu zei de man dat er een couple is die ook willen vliegen maar zij willen alle routes behalve de korte route die jullie doen.

Met wat overleg tussen onszelf en de couple en de helicopter meneer, gaf de helicopter meneer ons een goede deal! Zo kregen we een groot rondje en beetje aangepast voor half de prijs!

Gelijk daarna konden we al gaan vliegen, eerst even een veiligheid uitleg en toen gingen de lucht in! Eerste keer in helicopter, was gaaf. Super mooi uitzicht over de gletsjers en de bergen vol met sneeuw. Hij vloog door de vallei en toen meer omhoog bij de bergen. Uiteindelijk landde hij om een berg in het sneeuw. Hier mochten we uit stappen en zakte we weg in de sneeuw haha. Super koud maar onwijs gaaaaf! Hier hadden we ook mooi uitzicht over mount Cook. Daarna gingen we weer opstijgen en vlogen we dichter langs Mount Cook heen terug naar de helicopter basis. Het was echt super mooi!!!

Na de helicopter vlucht gingen wij ontbijten en weer door met onze reis naar Queenstown!

Tijdens deze route zagen wij de Clay Cliffs Rocks, was wel leuk om te zien! Ook kwamen we onderweg door de Lindis pas, mooie route was dat! We dronken nog even koffie in een klein schattig plaatsje genaamd Tarras.

Ook stopten we onderweg bij een plek waar mensen bungjee jumpen, was heftig! Zal dat echt nooit doen haha. Wel mooie locatie vanaf een brug en dan helder blauw water.

Uiteindelijk kwamen we om 19:00 aan in het plaatsje Frankton net voor Queenstown.

Donderdag 24 oktober

Wakker geworden op de camping in Frankton. Gekke motor camping haha, woonde volgens mij mensen op voor lange tijd. Het was wel mooi aan het water!

Vandaag gingen we verder door Queenstown om eerst naar Glenorchy te rijden. Naar dit plaatsje hadden we een mooie scenic route langs the lake Wakatipu. Pittige route maar wel heel mooi! In Glenorchy gingen we naar een boerderij met allemaal soorten dieren, waaronder Alpacas! Vet grappig!

Na de boerderij reden we terug naar Queenstown om op de camping te gaan staan. We besloten even het stadje te gaan bekijken en souveniertjes te kopen. Uiteindelijk vonden we het ook wel leuk om weer in een gondala te gaan dus gingen we dat doen. Deze was hoger dan in Christchurch en hadden mooi uitzicht over de stad!

Voor in de avond hadden we een haunted house geboekt (achteraf kwam ik er achter de engste van heel Nieuw Zeeland). Het huis heette Fear Factory Queenstown en het was ENG. Je moest helemaal in het donker achter elkaar vast houden er door heen, in een soort van donkere doolhof en het ergste de acteurs mogen je ook aanraken. Kortom, was te eng dus we hielden het niet langer dan 5 minuten vol haha. Daarna gegeten en terug naar de camper.

Vrijdag 25 oktober

Vandaag er vroeg uit, want we gingen mee met een bus tour naar Milford Sound. Dat was nog wel lang rijden, maar mooie route! Heel mooi the fjorden! Onderweg maakten we ook een paar stops voor pauze en foto’s te maken. Uiteindelijk kwamen we aan in Milford Sounds. Hier gingen we op een 2 uur duurden cruise door de fjorden. Het was echt prachtig! Mooie watervallen, pinguïns en zeehonden gezien! Na de cruise gingen we weer helemaal terug naar Queenstown.

Zaterdag 26 oktober

Bye, bye Queenstown! We gaan weer op pad. Eerste stop op de planning was Wanaka. Onderweg hier heen hadden we een stukje dat was echt slinger stijl omhoog door de bergen en weer naar beneden. Hele mooie route. In Wanaka aangekomen gingen we kijken bij het “bekende” meer met een boompje in het water, Wanaka leek wel op een leuk plaatsje.

Daarna gingen we weer verder rijden richting het beach plaatsje Haast. Onderweg stopte we bij de Blue Pools, was helder blauw water in een soort van beek. Ook stopten we nog bij een watervalletje. Aangekomen in Haast was echt een klein gehucht, hier gegeten en getankt. Toen waren weer klaar om verder te rijden we wilde eigenlijk stoppen in Paringa en hier overnachten, maar we hadden nog zo veel tijd dat we besloten verder te rijden. Uiteindelijk stopten we net voor het plaatsje Hokitika op een rustige camping aan een meer.

Zondag 27 oktober

Wakker geworden in alle rust, gingen we het plaatsje Hokitika in. Hier gingen we naar een kiwi center, het stelde niet heel veel voor, maar hebben we 2 kiwi’s gezien & informatie over de kiwi gekregen! Daarna gingen we even souveniertjes kopen in de town en hadden we alles wel gezien.

Toen weer verder en kwamen we aan bij de Pancake Rocks, mooie rotsen aan het water wat lijkt als opgestapelde pannenkoeken. Hier even gepraat met mensen die het souveniers winkeltje hadden, die zeiden dat je de groene steen die je overal hier ziet in Nieuw Zeeland ook zelf kan vinden bij zee, zei vertelden dat we naar Charleston moesten gaan. Dat lag toch op de route dus gingen we daar even kijken, maar zagen nergens de groene stenen. Na kort rijden kwamen we aan in Westport, hier leek niet echt veel te doen dus dachten we gaan wel naar Richmond rijden (hier in het noorden van het Zuidereiland).

We lieten de westkust achter ons en gingen het binnenland in. Hier nog onderweg in the middle of nowhere chocolade melk gedronken in een grappig weg restaurant. Na een paar uur kwamen we aan in Richmond en vonden we een schattige camping.

1. Eline Hooijer:
    27 oktober 2019
    Wauw wat een avontuur Anne wat een verhaal!! Geniet er nog van ! Dikke knuffel en kus van pa en ma❤️❤️
  2. Jan:
    28 oktober 2019
    Sooooooo, jullie zijn druk!!!
    Het hele Zuidereiland in 1 week gedaan ?
    Klinkt wel als een heeeeeeel leuke ervaring!!
  3. Hennie Roelofsen.:
    28 oktober 2019
    Hai Anne, wat is New Zeeland mooi. Prachtige verhalen weer. Veel plezier nog samen.🤗😘